Close Warning


Information: Vanliga frågor och svar inför din resa med anledning av coronaviruset. s mer här »

 

Hitta din resa
iStock-1203187628-virus-corona-WEB

Information om Coronaviruset

 

Vi får många frågor gällande semesterresor med anledning av det nya Coronaviruset (covid-19). Vi tar alltid våra resenärers säkerhet på största allvar och följer noga rekommendationer från myndigheter. Här nedan får du mer information och vi har sammanställt svaren på de vanligaste frågorna.

 

Avresa tom 15 juli

Utrikesdepartementet (UD) har som ansvar att bestämma var det är säkert att resa. Om de avråder från en särskild region dit vi har resor kommer vi att ställa in den planerade resan. I dagsläget avråder UD från resor till alla länder, avrådan gäller till och med den 15/7. Vi kommer att kontakta alla våra kunder som berörs av detta i turordning utifrån avresedatum. Har ni en resa inbokad under dessa datum erbjuder vi er full återbetalning eller möjlighet att boka om till en annan resa längre fram utan ombokningskostnad.

 

Avresa from 16 juli

Vi ber dig avvakta situationens utveckling. Om vi inte har kontaktat er så går resan som planerat. Du är skyddad enligt paketreselagen när du bokar en resa hos oss. Det innebär att vi följer myndigheternas beslut och agerar därefter. Om vi ställer in en resa kommer vi att kontakta dig och återbetala din resa eller om du hellre vill omboka utan kostnad till ett annat datum eller en annan resa längre fram i tiden. I övriga fall gäller ordinarie avbokningsregler för respektive resa, Allmänna resevillkor för paketresor.

 

Om jag vill boka en resa längre fram eller omboka min redan inbokade resa, vad gäller?

Du som bokar en flerdagarsresa har möjlighet att boka om den vid ett tillfälle utan extra kostnad. Observera att det måste vara mer än 30 dagar kvar till avresan för att fri ombokning ska gälla. Detta gäller när du bokar en resa eller redan har en resa bokad som avgår senast den 31 oktober 2020.

Undantag: Gäller ej teater/musikresor, resor där flyg ingår, Vikingakryssningen, Hurtigruten & Lofoten Helgelandskusten.

 

Vad bör jag tänka på som resenär?

Vi rekommenderar alltid att du som resenär inför en resa ser över din hemförsäkring, eventuell reseförsäkring och dess villkor som gäller om en olycka eller sjukdom skulle uppstå.

Folkhälsomyndigheten tillhandahåller också flera goda råd för dig som planerar att resa. Bland annat är god handhygien en viktig faktor för att minska smittspridning. Att tvätta händerna noga i varmt vatten och tvål och att använda handsprit ofta rekommenderas.  Du kan hålla dig uppdaterad på deras hemsida https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/. Bland annat lyfter man god handhygien som en viktig faktor för att minska smittspridning. Att tvätta händerna noga med tvål och i varmt vatten innan måltider samt att använda handsprit.

 

Vad händer om förutsättningarna förändras när jag är på resmålet?
Vi följer noga utvecklingen på alla våra resmål och bevakar beslut från UD och lokala myndigheter. Beroende på omfattning har vi möjlighet att anpassa planerade aktiviteter och resans innehåll om nya rekommendationer uppstår utmed resans rutt.

 

Vad gäller vid avbokning och när får jag tillbaka mina pengar?
Du är skyddad av paketreselagen när du bokar en resa hos oss. Det innebär att vi följer myndigheters beslut och agerar därefter. Om vi ställer in en resa kommer vi kontakta dig och återbetala din resa. I övriga fall gäller ordinarie avbokningsregler som återfinns under våra Allmänna resevillkor för paketresor. Just nu har vi extra hård arbetsbelastning på grund av läget som vi befinner oss i. Vi ber om förståelse för att handläggningstiderna är längre än normalt. Återbetalningar görs löpande, men det kan ta upp till 30 dagar innan ni har pengarna åter på kontot. Stort tack för ert tålamod!

 

Om du har ytterligare frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss!

Senast uppdaterad: 2020-05-22